Barn färglägger fjäril

Att öka barngrupperna kommer kosta mer än det smakar

(Debattartikel tidigare publicerad i Arbetarbladet.)

Den 15 december 2020 beslutade Utbildningsnämnden att föreslå fullmäktige att utöka gruppstorlekarna i förskolan till 21 barn från nuvarande 19. Dock inte med en enig nämnd 4 av nämndens 9 ledamöter röstade nej och reserverade sig mot beslutet.

Beslutet innebär en ökning från dagens 6,3 barn/pedagog till 7 barn/pedagog. Påpekas bör att nuvarande siffra är hög och långt ifrån Skolverkets riktmärke.

Det är jämförelsen antal barn per pedagog som är relevant när vi jämför oss med andra kommuner. Att endast hänvisa till andra kommuners gruppstorlekar i förskolan blir inte relevant om man inte samtidigt tar hänsyn till hur förskolan är organiserad, antal pedagoger, stödfunktioner som resurser, specialpedagog och administrativt stöd. Att utöka barngrupperna med två barn kan för någon som är inte är insatt i förskoleverksamhet vara försumbart men underlaget till beslutet visar på stora konsekvenser för barn och personal med riskbedömningar och arbetsmiljöförändringar som vi ser som allvarliga särskilt för barnen.

Underskottet i Utbildningsnämnden är naturligtvis allvarlig för kommunens ekonomi och anledningen till att Utbildningsförvaltningen har fått detta uppdrag men vi anser att uppdraget skulle breddas och inte endast gälla utökning av barngrupper som drabbar alla barn i förskolan. Idag har förskolorna i kommunen olika förutsättningar beroende på beläggning och barnantal.

Vill vi ha en likställdhet för alla barn i Älvkarleby kommun och beslutet bör tänkas över.

Kostnaden per förskolebarn har ökat de senaste åren i hela Sverige inte bara i vår kommun. Dock vet vi att vi har högre kostnad än jämförbara kommuner delvis beroende på att vi har singelavdelningar samt höga vikariekostnader och orsaken till det bör analyseras bättre.

Förslaget innebär en ekonomisk vinning på 4,3 miljoner genom att säga upp 7,25 årsarbetare (pedagoger) vilket är en stor ekonomisk fördel om man inte ser risken med ökade sjukskrivningar, vikariekostnader och behov av resurstimmar.

För att uppfylla fullmäktigemålet att höja utbildningsnivån i kommunen bör vi ge det första ledet i svenska utbildningssystemet förutsättningar att ge barnen en bra grund att stå på för fortsatt lärande.

Vi anser att det här beslutet påverkar förskolan i negativ riktning och kan på sikt kosta mer än det smakar.

Att tro att det här beslutet inte påverkar kvalitén och barnen i förskolan är oseriöst.

Vänsterpartiet Älvkarleby kommun